هدایت تحصیلی همانطور که از اسم آن پیداست به معنای راهنمایی و مشخص کردن یک مسیر برای ادامه تحصیل در رشته های مختلف می باشد تا بر اساس آن دانش آموزان بتوانند بصورت آگاهانه شاخه و رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند. درست انتخاب کردن بر اساس نیازهای فعلی جامعه (بازار کار و نیروی انسانی)، علاقه داوطلب به رشته، اطلاع کامل داشتن از رشته های دانشگاهی و … میتواند آینده هر داوطلبی را رقم بزند. هدایت تحصیلی و انتخاب رشته پایه نهم از اهمیت خیلی بالایی برخوردار است چون دانش آموزان پایه نهم پر از انرژی، خلاقیت و استعدادهای نهفته هستند، که باید هر کدام از این استعدادها را کشف و با اهمیت دانست و دانش آموز را در پی آن علایق و استعداد تشویق کرد، و راه درست و انتخاب صحیح را نشانش داد. “انتخاب رشته پایه نهم بکی از مهم ترین تصمیمات یک دانش آموز در دوره تحصیل است که باید با اطلاعات کامل انجام بگیرد”

انتخاب شاخه و رشته تحصیلی یا همان هدایت تحصیلی بر اساس ۶ مولفه تعیین می شود که عبارتند از:

  • نظر دانش‌آموز: از دانش‌آموز نظرخواهی می‌شود و ۱۰ درصد از ۱۰۰ امتیاز کل به آن اختصاص دارد.
  • نظر والدین: ۵ درصد از امتیاز کل به آن اختصاص داده شده است.
  • نظر تمام معلم‌های دوره‌ی متوسطه که ۱۰ درصد کل را شامل می‌شود.
  • نتایج آزمون‌های مشاوره‌ای: سوالات آن طوری طراحی شده تا تمام ابعاد دانش‌آموزان و رغبت واقعی و توانمندی‌هایشان را به طور کامل نشان دهد. این عامل ۳۰ درصد از امتیاز کل است.
  • نتایج عملکرد تحصیلی یا همان نمرات درسی: ۳۵ درصد مجموع امتیازهاست و با توجه به کارنامه‌های پایه‌ی هفتم و هشتم و نهم، محاسبه می‌شود.
  • نظر مشاور: با توجه به جمع‌بندی موارد بالا و صحبت با دانش‌آموز و خانواده‌اش انجام می‌شود و ۱۰ درصد از این ۱۰۰ امتیاز را شامل می‌شود.
راهنمایی و هدایت تحصیلی دانش آموزان عزیز باید بر اساس توانایی آنها، علاقه، بازار کار و پیش بینی و آینده نگری انجام شود و هیچ اجباری برای دانش آموزان به سمت رشته های خاص وجود نداشته باشد. البته با توجه به شروطی همچون کف نمره برای برخی رشته ها لازم است دانش اموزان به توصیه های فرم هدایت تحصیلیشان دقت کنند. برای رشته‌هایی مانند علوم تجربی، ریاضی، علوم انسانی، فنی وحرفه ای و شاخه کاردانش در گرایش‌های صنعت و کشاورزی، باید دانش آموز در برخی دروس متناسب با رشته موردنظر، حداقل نمره تعیین شده را کسب کند وگرنه ثبت نام او در اولویت‌های چهارگانه صورت می‌گیرد. نکته مهم در مشاوره انتخاب رشته پایه نهم این است که اگر هر یک از داوطلبان علایق، توانمندی های فردی، و از همه مهمتر خلاقیت های ذهنی خود را شناسایی کرده باشد و آنها را ملاک انتخاب رشته پایه نهم که می تواند سرنوشت هر یک از داوطلبان را رقم بزند قرار بدهد، در آینده در رشته انتخابی مورد علاقه حتما موفق خواهد شد.  فراموش نکنیم همه افراد موفق صرفا در یک رشته موفق نشدند.  هدف اصلی نظام تعلیمی و تربیتی، رساندن دانش آموزان به سطحی از تمایزیافتگی است که خود بصورت کاملا آگاهانه و با توجه به استعدادها، توانایی‌ها و رغبت‌های خویش و همچنین ظرفیت‌ها و محدودیت‌های محیطی، آزادانه انتخاب کنند و سپس تصمیم گیری نهایی کیفی خود را در تعامل سه جانبه میان خودشان خانواده و مشاور انجام دهند. به همین منظور دبیرستان طراوت نیز اقدام به برگزاری جلسات مشاوره فردی با دانش آموز و اولیاشان نموده است.  
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *