دپارتمان مشاوره تحصیلی و تربیتی

ارائه خدمات مشاوره تخصصی در دبیرستان شناختی طراوت

 

اهمیت مشاوره تحصیلی و تربیتی

 

دپارتمان مشاوره تحصیلی و تربیتی در مدارس، نقشی بسیار حیاتی در بهبود وضعیت تحصیلی و روانی دانش‌آموزان ایفا می‌کند. این واحد با ارائه خدمات مشاوره روانشناختی به دانش‌آموزان، باعث ارتقاء مهارت‌های اجتماعی و انگیزشی آن‌ها کمک می شود. از طریق مشاوره هدایت تحصیلی دانش آموزان اطلاعات دقیقی درباره رشته‌ها و مسیرهای تحصیلی دریافت می کنند که این امر آنها را در انتخاب مسیر مناسب و تصمیم‌گیری بهتر در زمینه تحصیلی هدایت می‌کند. علاوه بر این، دپارتمان مشاوره تحصیلی و تربیتی نقش پیشگیری در مقابله با اختلالات روانی و اجتماعی را نیز بازی می‌کند و با ارتباط فعّال با والدین و معلمان، هماهنگی بیشتری در فرآیند تربیت و آموزش دانش‌آموزان ایجاد می‌کند. همچنین، مشاوران تحصیلی به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا مهارت‌های انگیزشی خود را تقویت کرده و با استرس‌های تحصیلی بهتر مقابله کنند. یکی از ارکان دبیرستان شناختی دخترانه طراوت همواره بر ارائه خدمات مشاوره تحصیلی و تربیتی تاکید داشته است. بیایید با فعالیت بخش های مختلف دپارتمان مشاوره تحصیلی و تربیتی ما بیشتر آشنا شویم

 

دپارتمان مشاوره تحصیلی و تربیتی 1

  هدایت تحصیلی فردی

یکی از مهمترین دغدغه های دانش آموزان دوره متوسطه اول به خصوص دانش آموزان کلاس نهم انتخاب رشته تحصیلی در دوره متوسطه دوم است. دانش آموزان باید طی سه سال سرنوشت ساز دوره متوسطه اول به یک جمع بندی از علایق و توانایی های خود برسند و سپس در رشته تحصیلی مناسب خود به تحصیل بپردازند. همین امر نقش مشاوره هدایت تحصیلی را بیش از پیش پررنگ می کند. دبیرستان شناختی دخترانه طراوت با به کارگیری مشاوره زبده در امر هدایت تحصیلی به ارائه مشاوره فردی به دانش آموزان میپردازد. مشاوران با در نظر گرفتن اطلاعات جمع آوری شده از دانش آموزان طی سه سال هفتم، هشتم و نهم بهتر به علایق و استعدادهای دانش آموزان پی می برند. پس از راهنمایی دانش آموزان در مورد آزمون رغبت و توانایی که از طریق سایت سایت مای مدیو در دسترس است، مشاوران با توجه به نتایج به دست آمده و سایر اطلاعات جمع آوری شده از روحیات، علایق و استعدادهای دانش آموزان جلساتی را به صورت فردی برای دانش آموزان پایه نهم و اولیای آنها برگزار می کنند. این جلسات مشاوره در نهایت به انتخاب رشته ای آگاهانه و صحیح منجر می شود.

فعالیت های دپارتمان مشاوره تحصیلی و تربیتی دبیرستان شناختی دخترانه طراوت – دوره اول متوسطه
جلسه
0
هدایت تحصیلی و مشاوره تربیتی
دقیقه
0
مشاوره تحصیلی 

 

مشاوره تحصیلی فردی

 

مشاوره تحصیلی یکی از اجزای دپارتمان مشاوره تحصیلی و تربیتی است که به صورت خاص و با حضور یکی از مشاوران برجسته کشوری جناب آقای شکوری در دبیرستان شناختی دخترانه طراوت در حال اجراست. همان طور که می دانید روش آموختن در افراد مختلف متفاوت است و بسیاری از دانش آموزان در سال های تحصیلی خود موفق به یافتن روش مطالعه صحیح با توجه به کارکرد ذهن خود نمی شوند. مشاور تحصیلی به دانش آموزان کمک می کند تا با روش های مطالعه صحیح دروس متناسب با ذهن و فکر خود آشنا شوند. او به دانش آموزان روش برنامه ریزی درسی و مدیریت زمان را می آموزد سپس پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را با توجه به عملکرد آنها در آزمونها و فعالیت های کلاسی تحلیل می کند. در مرحله بعدی نقاط قوت و ضعف دانش آموزان مشخص می شود و راهکارهای مناسب در اختیار آنها قرار داده می شود. یکی دیگر از فعالیت های مشاوره تحصیلی در دپارتمان مشاوره تحصیلی و تربیتی کار کردن بر روی اعتماد به نفس دانش آموزان است که در عملکرد آنها تاثیر معنی داری داشته است. مشاور تحصیلی همچنین به دانش آموزان کمک می کند تا بتوانند نمرات خود را تحلیل کنند. .

مشاوره تحصیلی دبیرستان شناختی دخترانه طراوت دوره اول متوسطه
ما به فرزندانتان کمک می کنیم بهترین مسیر تحصیلی را برای آینده خود انتخاب کنند.
مشاوره تربیتی فردی دبیرستان شناختی دخترانه طراوت دوره متوسطه اول

مشاوره تربیتی فردی

سلامت روح و روان دانش آموزان نقش مهمی را در بهبود وضعیت تحصیلی و مهارت های اجتماعی آنها ایفا می کند. دانش آموزان دوره متوسطه اول که به تازگی به سن بلوغ خود پای گذاشته اند با تغییرات جسمی و فکری جدیدی روبرو خواهند بود و بیشتر به چرایی امور میپردازند. به همین دلیل برخورداری از مشاوره روانشناسی و تربیتی حرفه ای و به طور کلی وجود مشاورانی که پاسخی صحیح و دقیق به سوالات آنها بدهند در آینده آنها نقش مهمی خواهد داشت. دبیرستان شناختی دخترانه طراوت با تلاش شبانه روزی مشاوران، ماهانه به برگزاری بیش از 100 جلسه مشاوره تربیتی فردی به صورت ماهانه برای دانش آموزان پرداخته است. این جلسات هم برای دانش آموزانی که خود مایل به برخورداری از مشاوره تربیتی فردی هستند و هم برای دانش آموزانی که با تشخیص معاونین مدرسه یا دبیران نیاز به مشاوره دارند، برگزار می شود.

 

برگزاری کارگاه آموزش خانواده

 

برای تاثیر گذاری بیشتر مشاوره های فردی که درون مدرسه به دانش آموزان ارائه می شود لازم است تا اولیا نیز با مشاوران تعامل داشته باشند. ارتباط مشاوران تحصیلی و تربیتی با اولیای دانش آموزان در خصوص رفتار آنها با فرزندانشان با توجه به وضعیت تحصیلی یا روانی آنها از طریق برگزاری کارگاه های آموزش خانواده امکان پذیر است. در این جلسات مشاوران به توضیح تغییرات دانش آموزان در سنین بلوغ، دغدغه ها و چالش های آنها پرداخته و سپس راهکارهای عملی را پیش روی اولیا می گذارند.