مدیر دبیرستان طراوت درباره سابقه و فعالیت این مدرسه در منطقه ۲۱ و هم­چنین روش و متد تحصیلی دانش‌آموزان به همشهری محله می‌گوید: «مدرسه طراوت باسابقه ۷ سال جزو مدارس شناختی شهر تهران است. مدارس شناختی، مدارسی هستند که در آنها برنامه‌های درسی بر اساس استعداد دانش‌آموزان و ویژگی‌های فردی آنها مشخص و برنامه‌ریزی می‌شود. این موضوع دانش‌آموزان را برای انتخاب رشته بهتر و انتخاب شغل مناسب و داشتن آینده‌ای درخشان‌تر آماده می‌کند. تفاوت مهم مدارس شناختی با مدارس عادی این است که برخلاف مدارس شناختی در مدارس عادی برای همه دانش‌آموزان یک برنامه تحصیلی و آموزشی واحد و یکسان در نظر گرفته می‌شود.»

«معصومه افتخاری» با اشاره به اینکه ۷ دانش‌آموز از مدرسه طراوت در مسابقات خوارزمی نوجوان که زیر نظر وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود، شرکت کرده‌اند و به شکل مستقل خودشان تصمیم به این کار گرفته‌اند و این‌گونه نبوده است که مدیران یا معلم‌ها دانش‌آموزانی را انتخاب و گلچین کرده باشند، ادامه می‌دهد: «درباره حضور بچه‌ها در مسابقات خوارزمی دانش‌آموزی باید بگویم ما آنها را انتخاب و به این رقابت‌ها اعزام نکرده‌ایم، اما دانش‌آموزانی که در این مسابقات حضور داشتند و رشته‌هایی را که انتخاب کرده‌اند برای فعالیت در آن رشته‌ها در مدرسه طراوت به نوعی تربیت و آماده‌سازی شده بودند.

فعالیت و حضور دانش‌آموزان ما تنها به این المپیاد محدود نیست و بچه‌های ما در طی سال‌های اخیر مسابقات مختلفی که از سوی دیگر نهادهای علمی برگزار می‌شود، شرکت و مقام‌ها و موفقیت‌های خوبی هم کسب کرده‌اند. برای مثال، در مسابقات «دانش‌بنیان» هم دانش‌آموزان در رشته‌هایی مانند «کامپیوتر»، «روبوکاپ» و «روباتیک» و چند رشته دیگر شرکت کردند و موفق هم بودند. در مجموع همه این دانش‌آموزان ما مستعد هستند و با برنامه‌ریزی و فعالیت‌هایی هم که ما در مدرسه برای آنها انجام می‌دهیم به‌گونه‌­ای کمک می‌کنیم تا با دست پر وارد چنین صحنه‌ها و رقابت‌های علمی سطح بالایی ‌شوند. داشتن انگیزه و یک رزومه خوب علمی به بچه‌ها کمک می‌کند تا در مسابقات مختلف علمی رتبه‌های خوبی کسب کنند و موفق باشند.» افتخاری می‌گوید قرار نیست همه دانش‌آموزان مستعد دکتر و مهندس شوند و کشور به پژوهشگر و محقق هم نیاز دارد: «در مرحله انتخاب رشته نیز باتوجه به مشاوره‌های تحصیلی که داریم، خانواده‌ها را مجاب می‌کنیم تا دانش‌آموزان در رشته‌هایی که دوست دارند، وارد ‌شوند و در نهایت به بازار کسب و کار ورود پیدا کنند و این موضوع بسیار اهمیت دارد.

ما پژوهش را موضوع جداگانه‌ای از تحصیل و آموزش نمی‌دانیم. پژوهش روح مدرسه ما است. بستر کار ما در مجموع مسائل پژوهشی است. حتی ما دانش‌آموزانی داریم که در حوزه‌های اجتماعی و دینی یا تربیت‌بدنی پژوهش می‌کنند. یعنی به دنبال این هستند که ابزار ورزشی جدید اختراع کنند و طرح بدهند. تلاش می‌کنیم بچه‌ها را با مؤسسات دانش بنیان ارتباط دهیم. چون باید کار و طرح بچه‌ها به مرحله ظهور برسد. اینها مستلزم آزمایشگاه‌های پیشرفته است تا نتیجه کار آنها به مرحله تولید برسد. در اصل کلاس‌هایی به اسم «ایده‌پردازی» داریم. البته به سبب کرونا تا حدودی دستمان بسته شده است، اما در سال‌های پیش کلاس ایده‌پردازی داشتیم. البته اکنون به شکل مجازی این کلاس برگزار می‌شود. مسابقات خوارزمی که برای همه شناخته شده است، در سطح کشور برگزار می‌شود. وزارت آموزش پرورش هم مسابقاتی تحت عنوان جشنواره خوارزمی نوجوان برگزار می‌کند. این جشنواره یکی دوسال است که در مقطع متوسطه اول برگزار می‌شود. اول در سطح منطقه و بعد استان و پس از آن نفرات برگزیده در سطح کشوری با یکدیگر رقابت می‌کنند. یعنی این دانش‌آموزان نماینده استان تهران بودند.»

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *