تشکل های دانش آموزی
انواع تشکل های دانش آموزی در دبیرستان شناختی دخترانه طراوت دوره اول متوسطه
ساحت های شش گانه
ساحت تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی
ساحت اقتصادی و حرفه ای
ساحت علمی و فناوری
ساحت اجتماعی و سیاسی
ساحت تربیت زیستی و بدنی
ساحت زیبا شناختی و هنری
تشکل های دانش آموزی
تشکل های دانش آموزی در واقع گروهایی از دانش آموزان است که با حمایت مسئولین مدرسه و با توجه به ساحت های شش گانه تشکیل می شوند و بزرگترین هدف آنها حل مسائل و مشکلات دانش آموزان در مدرسه است. در دبیرستان شناختی دخترانه طراوت بر این باوریم که فعالیت تشکل های دانش آموزی نه تنها باعث می شود تفاوت چشمگیری در تجربه تحصیلی دانش آموزان رقم بخورد بلکه با سپردن مسئولیت های مختلف به دانش آموزان سبب تقویت اعتماد به نفس و رشد انواع مهارت های اجتماعی در آنان می شود.
اهداف کلی تشکل های دانش آموزی
به طور کلی اهداف تشکل های دانش آموزی در دبیرستان دخترانه طراوت دوره متوسطه اول با توجه به رویکرد شناختی که مسئولین در آموزش و پرورش دانش آموزان دارند به قرار زیر است :
- ارتقاء روحیه معنوی و اخلاقی دانش آموزان
- تحقق اهداف آموزشی و ارتقاء سطح علمی دانش آموزان
- توسعه و ترویج مهارت های اجتماعی
- توسعه فعالیت های کارآفرینی و تقویت سواد مالی
- تحقق اهداف زیباشناختی و فرهنگی هنری
- ارتقاء سلامت بدنی و امنیت روحی و روانی دانش آموزان
- توسعه مهارت های رهبری
- ترویج فرهنگ همدلی و احترام
- تشویق به مشارکت فعال
- تشویق به مسئولیت پذیری
برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.
1-هلال احمر دانش آموزی
تشکل هلال احمر یکی از تشکل های دانش آموزی است که اعضای به صورت داوطلبانه انتخاب می شوند و پس از دریافت کارت عضویت آموزش های لازم در راستای اهداف هلال احمر به آنها داده می شود. این اهداف به شرح زیر می باشند :
- ارائه کمک های اولیه به مصدومین در مدرسه و به طور کل در جامعه
- ترویج فرهنگ صلح و دوستی در جامعه
- کمک به امر بهداشت جسمی و روانی نوجوانان و جامعه
- آموزش های مخصوص جنگ و بحران
- آموزش ایمنی و کمک های اولیه به اولیا
- کمک به امر پیشگیری از بیماری ها
- حفظ بهداشت مدارس و محیط زیست
- اشاعه اصول تعاون و نیکوکاری بین نوجوانان
در دبیرستان شناختی دخترانه طراوت دوره اول متوسطه یکی از فعالیت های انجام شده این تشکل دانش آموزی برگزاری مانور زلزله است که طی آن دانش آموزان با نکات ایمنی و اقدامات لازم هنگام زلزله آشنا می شوند و نحوه صحیح برپایی چادرهای هلال احمر را می آموزند.
2- شورای دانش آموزی
انتخابات شورای دانش آموزی تشکل های دانش آموزی هر سال در هفته اول آبان انجام می گردد و پس از آن دانش آموزان منتخب معرفی می شوند. اعضای شورای دانش آموزی وظایف مختلفی به عهده دارند. از جمله :
- همکاری با مسئولین مدرسه در تقویت هویت ملی، دینی و انقلابی دانش آموزان
- مشارکت در اجرای رویدادهای مختلف فرهنگی، هنری، پژوهشی و دینی مانند جشن ها، اردوها و نماز جماعت
- فعالیت در راستای گسترش صلح و دوستی بین دانش آموزان
- شرکت در جلسات شورای دانش آموزی هم با مسئولین مدرسه و هم اولیا
- مطرح کردن دغدغه ها و مشکلات دانش آموزان و تلاش برای رفع آنها
3-تشکل های دانش آموزی سفیران سلامت
انتخابات سفیران سلامت در نیمه اول آبان ماه برگزار می شود سپس اعضای این تشکل دانش آموزی معرفی می شوند. وظایف سفیران سلامت در خصوص بهداشت و رسیدگی به مشکلات مربوط به بهداشت و تندرستی است.
برخی وظایف سفیران سلامت :
- شرکت در جلسات شورای سفیران سلامت
- توجه به سلامت جسمی دانش آموزان، وضعیت بهداشت و ایمنی کلاس ها، حیاط یا دیگر فضاهای مدرسه
- جلب همکاری سایر دانش آموزان در مسائل بهداشتی
- آگاهی رسانی و ارائه مطالب آموزشی در خصوص بهداشت فردی، تغذیه سالم، بهداشت محیط زیست و بیماری ها
- بررسی سالم بودن کپسول اطفای حریق
- توسعه فضای سبز مدرسه
4-تشکل های دانش آموزی همیار مشاور
- تسهیل ارتباط دانش آموزان با مشاور
- همکاری با مشاور مدرسه در اطلاع رسانی های مرتبط با مشاوره
- همکاری با مشاور جهت شناخت مسائل و مشکلات دانش آموزان
- مشارکت و فعالیت در جهت کاهش تنش ها بین دانش آموزان
- شرکت در جلسات توجیهی و شورای مربوط به همیار مشاور
5-تشکل های دانش آموزی تربیت بدنی
تشکل های دانشآموزی تربیت بدنی یک گروه دانشآموزی است که با هدف ترویج فعالیتهای ورزشی و توسعهٔ سلامت و تندرستی در مدرسه فعالیت میکند. اعضای این تشکل معمولاً تحت نظر و هدایت مربیان و معلمان تربیت بدنی و توسط خود دانش آموزان انتخاب می شوند و در مدرسه فعالیت میکنند. وظایف تشکل های دانشآموزی تربیت بدنی شامل موارد زیر باشد:
- ترویج ورزش و فعالیتهای بدنی
- برنامهریزی و اجرای رویدادهای ورزشی
- تشکیل تیمهای ورزشی
- برنامه ریزی و اجرای مسابقات در مناسبات مختلف
- توجه به سلامت و تندرستی
- شرکت در شورای تربیت بدنی و مشارکت در تصمیمگیریهای مرتبط با ورزش در مدرسه
- ترغیب و تشویق به شرکت در مسابقات درون مدرسه ای جهت استعدادیابی
- ترغیب و تشویق به شرکت در مسابقات برون مدرسه ای و نوجوان خوارزمی
تشکل های دانشآموزی تربیت بدنی نقش مهمی در توسعهٔ فعالیتهای ورزشی، ترویج سلامت جسمی و روحی دانشآموزان و ارتقاء ارتباطات اجتماعی آنها ایفا میکند.
6- تشکل های دانش آموزی فرهنگی و هنری
تشکلهای دانشآموزی فرهنگی و هنری گروهها یا انجمنهایی هستند که با هدف ترویج هنر، فرهنگ، و ادبیات در مدارس فعالیت میکنند. این تشکلها به دانشآموزان این امکان را میدهند تا در فعالیتهای هنری و فرهنگی شرکت کنند، استعدادهای خود را توسعه دهند، و به اشتراک گذاری در تجربیات هنری و فرهنگی با همکلاسیهای خود بپردازند. اعضای این تشکل های دانش آموزی در دبیرستان شناختی دخترانه طراوت دوره اول متوسطه در هر مناسبتی تغییر می کنند و هربار توسط دبیران مربوطه انتخاب می شوند. وظایف تشکلهای دانشآموزی فرهنگی و هنری شامل موارد زیر است:
- برگزاری نمایشگاهها و جشنوارهها
- برنامه ریزی و اجرای هنرهای نمایشی
- برگزاری کارگاههای هنری
- کمک به ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه
- برگزاری کنفرانسها و سخنرانیها
- برگزاری فعالیتهای سنتی، محلی و ملی
تشکلهای دانشآموزی فرهنگی و هنری نقش مهمی در تحقق هدفهای هنری و فرهنگی مدرسه ایفا میکنند و به دانشآموزان این فرصت را میدهند تا در جهت توسعهٔ این ابعاد از شخصیت خود فعالیت کنند.
7-تشکل های دانش آموزی مذهبی : انجمن اسلامی
انجمن اسلامی دانشآموزی یکی از تشکل های دانش آموزی است که بر اساس اصول و مبانی اسلام شکل گرفته و به منظور ترویج ارزشها، فرهنگ و فعالیتهای مذهبی اسلامی درون جامعه دانشآموزی ایجاد می شود.
هدف اصلی انجمن اسلامی دانشآموزی عمدتاً ترویج اصول دینی، ارتقاء اخلاق و ارزشهای اسلامی، و تشویق به مشارکت در فعالیتهای مذهبی و اجتماعی است. این انجمنها میتوانند فعالیتهای مختلفی از جمله نشستها و مراسم مذهبی، برگزاری کارگاهها و نشستهای آموزشی، فعالیتهای خیریه، و حضور در برنامههای اجتماعی و فرهنگی را شامل شوند.
انجمن اسلامی دانشآموزی ممکن است در داخل یا خارج از محیط تحصیلی فعالیت کند و با دیگر دانشآموزان علاقه مند به تعامل و همکاری بپردازد. این انجمنها معمولاً به صورت مستقل یا با همکاری مدیریت مدرسه ایجاد میشوند .